Gök Cisimlerine Nasıl İsim Konuluyor

Günümüzde gözle görülebilen ya da görülemeyen birçok gök cisminin adının antik çağlardan geldiğini biliyor muydunuz?

Mitolojik öykülerden aşina olduğumuz tanrısal isimler, bugünkü çoğu gök cisminin de isimlerinin kökenini oluşturuyor. Peki, yeni bulunan gök cisimlerinde durum ne? Onların isimleri nasıl konuluyor?

Günümüzde gök cisimlerine isim verme işini IAU yani Uluslararası Astronomi Birliği yapıyor. Tüm onaylamalar bu kuruluş tarafından son derece titizlikle gerçekleştiriliyor. Çıplak gözle seçilebilen yıldızlar ve gezegenlerin çok eski zamanlardan (M.Ö 10.000) beri bilinen isimleri mevcut. Zaten Uluslararası Astronomi Birliği'nin kuruluş amaçlarından birisi de farklı yıldızlara aynı isimlerin verilmesinin önüne geçebilmek. Bu amaçla IAU 2016 yılında, yıldızlara verilen özel isimlerin bir listesini yayınladı.

Peki Gök Cisimleri İsimlerini Nasıl Belirliyorlar?

İlk önce keşfedilen gök cismine geçici bir isim veriliyor. Keşif doğrulanıyor ve bilim insanları değişik isim önerilerinde bulunuyorlar. Geçici olarak verilen isimde, keşfedildiği tarih ve gökcisminin türünü gösteren bir de harf bulunuyor. Aynı zamanda o yıl keşfedilen kaçıncı cisim olduğu da sıralama olarak yazılabiliyor. Daha sonra ise IAU cisme, bilim adamlarının önerilerini değerlendirerek resmi bir isim veriyor. Süpernova yıldızları ve Nova yıldızları ise bulundukları takımyıldızının ismi ve aynı zamanda keşfedildiği tarih ile isimlendiriliyor.

Yıldızların isimlendirilmesi ile ilgili ilk sistemi geliştiren Johann Bayer isimli bilim adamı, bu sistem ile ilk isimlendirmeyi 1603 yılında belirlemiş. Sistem, özellikle Yunan alfabesindeki harfler eklenerek isim türetilen bir özelliğe sahip. Günümüzde ise bu yöntemler ne yazık ki yetersiz kalabiliyor. Çünkü yüksek çözünürlüklü teleskoplar sayesinde her ay çok sayıda gök cismi keşfedilebiliyor.

Aralık 16, 2016, 10:01 Tarihinde Yayınlandı